Dengan berdasarkan analisis soalan komponen sastera yang telah dibuat oleh rakan guru Bahasa Melayu melalui blognya, iaitu Cikgu Mohd Zaki Hj. Awang Mat, terdapat 5 sajak lagi yang belum pernah ditanya dalam peperiksaan SPM. Oleh itu, pelajar-pelajar hendaklah memfokuskan sajak-sajak tersebut semasa mengulang kaji komponen sastera SPM. Saya akan memaparkan maksud kelima-lima sajak tersebut kali ini untuk membantu pelajar supaya ingat akan maksudnya semula.
1. Sajak Derita Pertama
Maksud sajak
1. Sajak Derita Pertama
Maksud sajak
Rangkap 1:
Adam terdampar ke dunia akibat melanggar perintah Allah yang melarangnya makan buah khuldi.
Rangkap 2:
Adam terlantar di tempat baru pada waktu tengah malam. Adam tidak mengerti suasana di tempat baru itu.
Rangkap 3:
Adam berasa cemas berada dalam keadaan yang gelap gelita.
Rangkap 4:
Sepanjang malam Adam bingung dan sedih menghadapi keadaan itu seorang diri.
Rangkap 5:
Sepanjang malam itu Adam hanya menangis sambil merenung bulan di angkasa.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah nilai kemanusiaan dan pengajaran.
2. Sajak Anak Laut
Maksud sajak
Rangkap 1:
Nelayan tua terkenang akan koleknya di laut. Dengan kolek itulah dia mencari rezeki di laut.
Rangkap 2:
Kolek usang dan nelayan tua mempunyai persamaan, iaitu saat kemusnahan dan kematian semakin hampir.
Bentuk sajak
Bentuknya bebas.
Terdiri daripada dua rangkap
Bilangan baris dalam rangkap tidak sama; rangkap pertama ada sembilan baris; rangkap kedua ada lima baris.
Panjang pendek barisnya tidak sama; paling pendek ada satu perkataan dan yang paling panjang ada 5 perkataan.
Suku kata dalam baris juga tidak sama; antara satu suku kata hingga tiga belas suku kata.
Rima akhirnya bebas/tidak sama
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah gaya bahasa, bentuk dan nilai kemanusiaan.
3. Sajak Jalan-jalan Raya Kotaku
Maksud Sajak
Rangkap 1:
Sepanjang perjalanan di kota, kesesakan jalan raya menguji kesabaran para penggunanya.
Rangkap 2:
Kebanyakan pengguna jalan raya hilang sabar. Ada juga pengguna jalan raya yang sombong dan bertindak mengikut perasaan. Keadaan sebegitu menyebabkan perjalanan terasa amat membosankan.
Rangkap 3:
Tiada sopan santun di jalan raya. Para pengguna jalan raya menonjolkan kelebihan dan kekuatan sehingga hilang sifat sopan santun. Demikianlah sifat warga kota pada masa kini.
Rangkap 4:
Jalan raya menjadi tempat manusia melakukan keganasan. Tiada lagi nilai murni dalam diri manusia pada akhir zaman ini.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah tema, nilai-nilai kemanusiaan dan pengajaran.
4. Sajak Duhai Pentafsir
Maksud sajak
Adam terdampar ke dunia akibat melanggar perintah Allah yang melarangnya makan buah khuldi.
Rangkap 2:
Adam terlantar di tempat baru pada waktu tengah malam. Adam tidak mengerti suasana di tempat baru itu.
Rangkap 3:
Adam berasa cemas berada dalam keadaan yang gelap gelita.
Rangkap 4:
Sepanjang malam Adam bingung dan sedih menghadapi keadaan itu seorang diri.
Rangkap 5:
Sepanjang malam itu Adam hanya menangis sambil merenung bulan di angkasa.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah nilai kemanusiaan dan pengajaran.
2. Sajak Anak Laut
Maksud sajak
Rangkap 1:
Nelayan tua terkenang akan koleknya di laut. Dengan kolek itulah dia mencari rezeki di laut.
Rangkap 2:
Kolek usang dan nelayan tua mempunyai persamaan, iaitu saat kemusnahan dan kematian semakin hampir.
Bentuk sajak
Bentuknya bebas.
Terdiri daripada dua rangkap
Bilangan baris dalam rangkap tidak sama; rangkap pertama ada sembilan baris; rangkap kedua ada lima baris.
Panjang pendek barisnya tidak sama; paling pendek ada satu perkataan dan yang paling panjang ada 5 perkataan.
Suku kata dalam baris juga tidak sama; antara satu suku kata hingga tiga belas suku kata.
Rima akhirnya bebas/tidak sama
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah gaya bahasa, bentuk dan nilai kemanusiaan.
3. Sajak Jalan-jalan Raya Kotaku
Maksud Sajak
Rangkap 1:
Sepanjang perjalanan di kota, kesesakan jalan raya menguji kesabaran para penggunanya.
Rangkap 2:
Kebanyakan pengguna jalan raya hilang sabar. Ada juga pengguna jalan raya yang sombong dan bertindak mengikut perasaan. Keadaan sebegitu menyebabkan perjalanan terasa amat membosankan.
Rangkap 3:
Tiada sopan santun di jalan raya. Para pengguna jalan raya menonjolkan kelebihan dan kekuatan sehingga hilang sifat sopan santun. Demikianlah sifat warga kota pada masa kini.
Rangkap 4:
Jalan raya menjadi tempat manusia melakukan keganasan. Tiada lagi nilai murni dalam diri manusia pada akhir zaman ini.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah tema, nilai-nilai kemanusiaan dan pengajaran.
4. Sajak Duhai Pentafsir
Maksud sajak
Penyajak mencari pentafsir atau pembimbing yang dapat memimpinnya ke jalan kebenaran.
Dalam usia tua, penyajak menyedari segala kesilapannya, tetapi dia belum menemui petunjuk atau hidayah.
Oleh sebab itu, kehidupannya penuh dengan keresahan.
Dia melakukan kesilapan kerana tidak mendapat pendidikan agama yang cukup sejak kecil.
Penyajak sedar akan keadaan dirinya yang semakin tua dan kekuatan fizikalnya yang semakin berkurang.
Keadaan itu menyukarkannya untuk mendalami ilmu agama.
Selama ini penyajak terpengaruh oleh pelbagai gejala negatif tetapi kini dia telah sedar dan ingin mendampingi Tuhan.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah gaya bahasa, bentuk dan nilai kemanusiaan.
5. Sajak Di Ruang Gemanya
Dalam usia tua, penyajak menyedari segala kesilapannya, tetapi dia belum menemui petunjuk atau hidayah.
Oleh sebab itu, kehidupannya penuh dengan keresahan.
Dia melakukan kesilapan kerana tidak mendapat pendidikan agama yang cukup sejak kecil.
Penyajak sedar akan keadaan dirinya yang semakin tua dan kekuatan fizikalnya yang semakin berkurang.
Keadaan itu menyukarkannya untuk mendalami ilmu agama.
Selama ini penyajak terpengaruh oleh pelbagai gejala negatif tetapi kini dia telah sedar dan ingin mendampingi Tuhan.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah gaya bahasa, bentuk dan nilai kemanusiaan.
5. Sajak Di Ruang Gemanya
Maksud Sajak
Penyajak menumpukan seluruh taat setianya kepada negara dan senantiasa berharap agar negaranya akan mencapai kejayaan dan kegemilangan.
Demi rasa setianya itu, dia sanggup menghadapi sebarang rintangan tanpa mengenal rasa kecewa atau derita.
Penyajak juga menganggap dugaan yang dihadapi adalah sebagai adat kehidupan dan dia sanggup berkongsi pengalamannya dengan orang lain untuk menghadapi pelbagai bentuk cabaran hidup.
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah bentuk, persoalan dan pengajaran.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim
Aspek komsas yang mungkin ditanya dalam soalan ialah bentuk, persoalan dan pengajaran.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim
1 comment:
Tahniah, saya nampak blog cikgu sangat bagus dan bermanfaat buat pelajar-pelajar.
Post a Comment