Panduan Menjawab Soalan Kertas 1 Bahasa Melayu SPM Oleh: Cikgu Mohd. Khir Kassim Kertas 1 : Karangan [130 markah] (a) Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan (30 markah) Soalan bahagian ini akan memaparkan bahan rangsangan iaitu berbentuk grafik sebagai panduan kepada pelajar untuk menulis karangan. Bahan rangsangan tersebut mungkin berbentuk gambar tunggal, gambar bersiri, ilustrasi, carta, jadual, graf, peta, dialog dan sebagainya. Pelajar dikehendaki menulis karangan berdasarkan bahan rangsangan tersebut yang panjangnya antara 200 hingga 250 patah perkataan berdasarkan tema atau tajuk yang diberikan. Untuk menghasilkan karangan berpandu yang baik, empat proses yang berikut perlu diikuti oleh pelajar, iaitu: Membuat penelitian Membuat perancangan Menulis karangan Membuat semakan 1. Membuat Penelitian (5 minit) i. Pelajar perlu meneliti bahan rangsangan yang dikemukakan. ii. Pelajar perlu memahami dan menentukan perkara yang dikehendaki berdasarkan bahan rangsangan yang dikemukakan. 2. Membuat Perancangan (5 minit) i. Pelajar perlu memikirkan serta menyenaraikan isi-isi yang berkaitan dengan bahan rangsangan tersebut. ii. Pelajar perlu menyediakan sekurang-kurangnya 3 isi yang utama berdasarkan bahan rangsangan tersebut. iii. Pelajar perlu menghuraikan perkara-perkara yang tersirat di samping perkara yang tersurat pada bahan rangsangan. 3. Menulis Karangan Berpandu (30 minit) i. Pelajar perlu menulis perenggan pendahuluan. ii. Pelajar perlu menulis isi (sekurang-kurangnya 3 isi) dan menghuraikan atau mengembangkannya. iii. Pelajar perlu menulis menutup atau kesimpulan karangan berpandu. 4. Membuat semakan (5 minit) i. Jumlah Perkataan – pastikan jumlah perkataan karangan berpandu ini dipatuhi. Jangan tulis melehihi had yang telah ditetapkan iaitu 200 hingga 250 perkataan. ii. Ayat (a) Tiada ayat yang tergantung. (b) Tiada ayat yang terlalu panjang sehingga boleh menyebabkan maksudnya kabur. (c) Tiada ayat yang salah tatabahasanya. iii. Istilah (a) Gunakan istilah atau perkataan yang sesuai (b) Gunakan imbuhan yang sesuai (c) Gunakan sistem ejaan yang betul iii. Tanda Bacaan (a) Gunakan tanda bacaan yang sesuai. (b) Karangan Umum (100 markah) Bahagian ini akan mengemukakan 5 soalan karangan yang berdasarkan 3 bidang kemahiran iaitu intrapersonal atau interpersonal, maklumat dan estetik. Berdasarkan trend soalan semasa, soalan yang keempat biasanya merujuk kepada isu serantau atau antarabangsa. Sementara itu soalan yang kelima pula berdasarkan bidang estetik. Pelajar dikehendaki menulis sebuah karangan yang panjangnya hendaklah melebihi 350 perkataan berdasarkan 5 soalan yang dikemukakan. Untuk menghasilkan karangan yang baik, empat proses yang berikut perlu diikuti oleh pelajar, iaitu: 1. Membaca semua soalan 2. Membuat pemilihan dan perancangan 3. Menulis karangan 4. Membuat semakan Membaca Semua Soalan (5 minit) i. Baca semua soalan yang dikemukakan dan buat pilihan yang tepat berdasarkan pengetahuan pelajar tentang soalan tersebut. Membuat Perancangan (10 minit) i. Pelajar perlu membaca soalan yang dipilih itu dengan teliti sekali lagi. ii. Pelajar perlu memahami dan menentukan kehendak soalan serta formatnya. iii. Pelajar perlu memikirkan dan menyenaraikan isi atau maklumat yang berkaitan dengan isu atau maklumat yang berkaitan dengan isu atau perkara yang hendak ditulis. iv. Pelajar perlu menyediakan isi yang sesuai iaitu lima atau enam isi yang benar-benar relevan dan benar-benar diketahui oleh pelajar. v. Pelajar perlu mencatatkan maklumat sokongan, misalnya statistik, contoh-contoh yang relevan daripada isu-isu semasa, pendapat tokoh yang berwibawa, peribahasa dan maklumat-maklumat sokongan yang lain yang sesuai dan berkaitan dengan isi yang hendak ditulis. Menulis Karangan (65 minit) i. Pelajar perlu menulis satu perenggan pendahuluan karangan berserta huraiannya. ii. Pelajar perlu menulis isi (lima atau enam isi) berserta huraiannya. iii. Pelajar perlu menulis penutup atau kesimpulan karangan. Catatan: · Pelajar perlu ingat bahawa setiap isi karangan hendaklah ditulis dalam perenggan yang berlainan (satu isi, satu perenggan). · Setiap isi dalam perenggan tidak seharusnya dihuraikan terlalu panjang (meleret-leret) dan tidak pula terlalu ringkas dan pastikan setiap perenggan seimbang. Membuat Semakan (10 minit) i. Ayat (a) Tiada ayat tergantung. (b) Tiada ayat yang terlalu panjang sehingga maksudnya kabur. (c) Ayat perlulah gramatis iaitu mengikut sistem bahasa yang betul. ii. Istilah (a) Gunakan istilah atau perkataan yang sesuai (b) Gunakan imbuhan yang sesuai (c) Sistem ejaan mestilah betul. iii. Tanda Bacaan (a) Gunakan tanda bacaan yang sesuai. |
Pengikut laman ini
Sunday, May 18, 2008
Kertas 1 Bahasa Melayu SPM
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
mana contoh soalannya???????????????
Post a Comment