Pengikut laman ini

Monday, February 28, 2011

Nilai Murni dalam Kembara Amira

1. Tolong-menolong - sebagai contohnya, Itai menolong Amira dengan menyelamatkannya daripada lemas di sungai. Jacinta pula membawakan Amira makanan untuk makan malam ke khemahnya.

2. Kerjasama - contohnya Itai dan Ludin memberikan kerjasama dalam gerakan atau usaha untuk mencari Malique yang hilang.

3. Hormat-menghormati - contohnya Amira menghormati emaknya dan juga orang lain seperti Dr. Zawawi, Itai dan Ludin dan tidak pernah meninggikan suara atau bersikap kurang sopan kepada mereka.

4. Kegigihan - contohnya Amira gigih berusaha untuk mencari Malique yang hilang dengan bantuan Itai. Pelajar-pelajar Profesor Zaidah pula gigih berusaha untuk mencari gali artifak di tapak kerja lapangan itu walaupun diganggu oleh pelbagai bunyi pada waktu malam.

5. Kasih sayang - contohnya ibu Amira amat menyayanginya dan ada masa untuknya walaupun dia sibuk dengan tugasnya. Jennifer pula sayang akan anaknya iaitu Malique dan sanggup datang ke hutan itu untuk mengikuti perkembangan dan keadaannya setelah mendapat berita bahawa anaknya itu hilang di dalam hutan..

6. Kesabaran dan ketekunan - contohnya pelajar-pelajar Profesor Zaidah bersabar dan tekun menjalankan kerja lapangan di tapak ekskavasi atau kerja lapangan walaupun menghadapi pelbagai masalah dan rintangan.

7. Taat akan agama – selepas menunaikan solat subuh, semua pelajar masih tidur kerana keletihan. Amira mengqada solat Subuh apabila sampai di Stesen Dahan Hijau kerana tidak sempat menunaikannya semasa di dalam kereta api.

8. Belas kasihan – Pak Lias kasihan kepada Amira iaitu apabila Profesor Zaidah seolah-olah tidak mempedulikan anak tunggalnya itu.

9. Sayang akan alam sekitar - Tau dan Malique tidak suka akan orang yang merosakkan dan memusnahkan hutan dan binatang yang terdapat di dalam hutan itu.

10. Keikhlasan - Ludin merawat tangan Profesor Zaidah yang terseliuh dengan menggunakan kaedah perubatan tradisional setiap hari dengan ikhlas.

11. Mengakui kesilapan - Profesor Zaidah mengakui kesilapannya iaitu pada mulanya dia kurang yakin dengan rawatan yang hendak diberikan oleh Ludin tetapi cara rawatan yang diberikan oleh Ludin benar-benar berkesan. Beliau juga mengakui kesilapannya yang mengabaikan Amira hingga dia hampir mati lemas di sungai kerana terlalu mementingkan kerjanya.

 

2 comments:

naziera 's blog said...

salam cikgu..saye dah follow cikgu..cikgu tahu pasal blog berbayar..cikgu rohani kate cikgu gune blog berbayar..macam mane nak buat blog berbayar ye???

Anonymous said...

Terima kasih cikgu