Pengikut laman ini

Sunday, January 18, 2009

Teknik untuk Memikirkan Isi Karangan SPM dan STPM

Teknik (InKeMaNeTekA)

Bagaimanakah cara untuk memikirkan isi-isi karangan? Terdapat beberapa cara untuk memikirkan isi-isi karangan yang berkaitan dengan soalan atau fokus soalan karangan. Ada orang yang menggunakan teknik berfikir mengikut bidang iaitu faktor ekonomi, sosial, dan politik. Selain itu ada cara lain yang boleh digunakan iaitu dengan menggunakan cara atau teknik (InKeMaNeTekA) Individu (In), Keluarga (Ke), Masyarakat (Ma – Kawan, jiran dan Sekolah), Negara (Ne), Teknologi (Tek), dan Antarabangsa (A).

Sekurang-kurangnya apabila menggunakan teknik ini, murid-murid tahu apa yang hendak difikirkan berbanding dengan sebelum ini, iaitu mereka berfikir dengan cara yang tidak sistematik dan berharap idea muncul secara tiba-tiba atau mengharapkan isi karangan terlintas dalam fikiran. Perkara ini menyebabkan mereka terpaksa memakan masa yang lama untuk memikirkan sesuatu isi itu. Oleh itu teknik ini diharapkan dapat membantu calon-calon untuk memikirkan isi-isi yang berkaitan dengan soalan karangan itu.

Biasanya banyak soalan yang meminta calon SPM menghuraikan punca-punca dan langkah-langkah terhadap sesuatu masalah. Teknik ini (InKeMaNeTekA) memang sesuai untuk mencari isi bagi punca-punca dan langkah-langkah bagi sesuatu masalah. Sebagai contohnya, bagi masalah demam denggi, punca-puncanya boleh difikirkan berdasarkan teknik ini, iaitu faktor individu. Individu yang tiada kesedaran dan tidak mementingkan aspek kebersihan sudah tentu menjadi punca berakunya demam denggi. Seterusnya, faktor keluarga juga boleh menyebabkan penyakit demam denggi, jika ibu dan bapa tidak menitikberatkan aspek kebersihan. Selain itu, faktor masyarakat turut menjadi puncanya jika jiran-jiran tidak mengambil berat aspek kebersihan. Faktor negara juga memainkan peranan penting iaitu melalui kempen dan usaha kementerian yang berkaitan. Sebenarnya masalah lain, seperti masalah disiplin dalam kalangan pelajar, ragut, penculikan kanak-kanak, rasuah, dan sebagainya juga boleh menggunakan teknik ini untuk memikirkan isi-isinya.

Selain faktor sesuatu masalah, langkah untuk mengatasi masalah tersebut juga boleh menggunakan teknik ini bagi memikirkan isi-isinya. Sebagai contohnya, masalah demam denggi, langkah-langkah untuk menanganinya juga boleh menggunakan teknik ini untuk memikirkan isi-isinya. Bagi individu, sudah tentu kesedaran individu tentang aspek kebersihan persekitaran itu penting untuk menangani penyakit demam denggi. Seterusnya, keluarga juga memainkan peranan penting iaitu ibu bapa perlu mendidik anak-anak dan menunjukkan contoh untuk menjaga kebersihan persekitaran. Masyarakat juga tidak terkecuali, iaitu jiran, kawan, dan sekolah perlu bertindak untuk menangani penyakit tersebut. Bagi negara pula, kita kaitkan dengan peranan kerajaan iaitu, pihak Kementerian Kesihatan dan Kementerian Penerangan hendaklah menjalankan kempen dan usaha-usaha lain untuk menanganinya. Selain itu, peranan NGO juga boleh dikaitkan dalam olahan karangan. Tidak ketinggalan, aspek teknologi juga penting iaitu melalui teknologi maklumat dan media massa seperti media elektronik yang memang memainkan peranan penting untuk memberikan kesedaran kepada masyarakat bagi menangani penyakit demam denggi. Kadang-kadang aspek antarabangsa juga boleh dikaitkan sekiranya ada negara lain atau pertubuhan antarabangsa yang berkaitan, seperti WHO (World Health Organisation) yang menjalankan kajian atau berusaha untuk menangani penyakit terebut.
Cubalah teknik ini semasa membuat latihan karangan seperti yang diarahkan oleh guru. Mudah-mudahan murid-murid tidak menghadapi masalah untuk memikirkan atau mencari isi-isi karangan.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

1 comment:

atie said...

saya student upper 6 tahun ni.blog yg sangat bagus dan banyak membantu.teruskan usaha cikgu krna masih ramai students perlukan blog seperti ini :)