Pengikut laman ini

Sunday, May 18, 2008

Latihan Rumusan 1 SPM

Latihan Rumusan 1 SPM
Oleh: Cikgu Mohd. Khir Kassim


Baca petikan di bawah dengan teliti, kemudian buat satu rumusan tentang langkah-langkah untuk mengatasi masalah cakera padat cetak rompak dan kesan buruk masalah ini. Panjang rumusan hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Sekali lagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna akan mengadakan operasi besar-besaran bagi membanteras kegiatan cetak rompak cakera optik hingga ke akar umbi. Namun, ternyata tindakan terhadap peniaga kecil-kecilan yang beroperasi di pasar malam, kaki lima kedai dan pasar raya mini sebelum ini kurang berkesan dalam menghapuskan lanun cetak rompak. Oleh itu kita tidak boleh lagi bertolak ansur bukan sahaja bagi menjaga kepentingan artis, industri hiburan dan pengusaha yang sah, malah memastikan kita tidak dicap sebagai pusat pengeluaran dan pengedaran cakera padat cetak rompak. Hal ini demikian kerana, jika masalah ini dibiarkan berterusan sudah tentu akan menimbulkan banyak masalah dan menjejaskan imej negara kita sendiri. Seterusnya perkara ini akan merugikan banyak pihak yang berkaitan dengan industri cakera optik di negara ini.

Sehubungan dengan itu langkah kementerian yang memberikan tumpuan penguatkuasaan terhadap kilang cakera optik ini sememangnya wajar. Kita yakin masalah ini akan dapat diatasi jika pengeluarannya dapat dihentikan. Namun, yang lebih penting lagi adalah tiadanya campur tangan asing dalam tindakan terhadap pengusaha kilang berkenaan. Memang selama ini banyak kilang diserbu dan tuan punyanya ditahan, tetapi kes itu senyap begitu saja selepas campur tangan orang yang berpengaruh atau pihak atasan yang mungkin sudah terhutang budi dengan pengeluar cakera padat cetak rompak terbabit. Namur, walau berapa besar sekalipun operasi dijalankan, jika mereka yang terbabit berjaya melepaskan diri, masalah ini tidak akan dapat diselesaikan. Oleh yang demikian para pegawai penguatkuasa perlulah lebih tegas dalam menjalankan tugas yang mencabar ini.

Selain itu, tindakan yang kita harapkan ialah langkah penguatkuasaan ini sepatutnya disertai dengan hukuman yang lebih tegas terhadap mereka yang didapati bersalah menjalankan kegiatan haram itu. Jika sekadar menyita peralatan, merampas barangan cetak rompak, denda dan kompaun yang mampu dibayar, jelaslah masih jauh daripada mencukupi kerana tindakan yang diambil ini tidak tegas dan tidak menakutkan pihak yang tidak bertanggungjawab itu. Kita berharap agar cadangan untuk meminda undang-undang bagi memasukkan hukuman penjara dapat disegerakan, begitu juga dengan cadangan penubuhan Mahkamah Harta Intelek yang dikatakan akan menjadi realiti pada tahun ini menjadi kenyataan. Pengguna juga memainkan peranan penting dalam menangani masalah cakera padat cetak rompak ini. Pengguna hendaklah memboikot atau tidak membeli cakera padat cetak rompak yang dijual di kaki lima atau di pasar malam. Mereka seharusnya membeli cakera padat yang asli dan terdapat cap kementerian yang berkenaan. Semoga dengan adanya langkah-langkah tersebut diharapkan agar masalah cetak rompak akan dapat ditangani dengan lebih berkesan pada masa akan datang.

(Dipetik dan diubahsuaikan daripada Rencana Pengarang
Penguatkuasaan Tanpa Hukuman Tegas Tidak Bermakna,
Berita Harian, 4 Februari 2006)

No comments: