Pengikut laman ini

Friday, March 27, 2009

Pertandingan Bahas Ala Parlimen Daerah Sepang

Pertandingan Bahas Ala Perlimen Bahasa Melayu Daerah Sepang 2009
Saya ingin mengucapkan tahniah kepada kedua-dua pasukan bahas yang telah berjaya memasuki pertandingan akhir peringkat daerah Sepang pada hari Khamis (26 Mac 2009) yang lalu. Dalam pertandingan akhir itu, para pembahas SMK. Cyberjaya telah menewaskan pembahas-pembahas SMK. BBST. Tahniah sekali lagi kepada para pembahas SMK. Cyberjaya yang akan menggalas cabaran ke pertandingan peringkat negeri pada bulan April nanti.

Berdasarkan pengamatan dan penilitian saya sebagai juri dan pegawai teknikal, terdapat beberapa kelemahan yang perlu dibaiki oleh para pembahas terutamanya para pembahas SMK. Cyberjaya yang akan mewakili daerah Sepang ke pertandingan peringkat negeri. Perkara pertama yang perlu diberikan perhatian ialah hujah-hujah dan fakta atau bukti sokongan yang dikemukakan oleh para pembahas. Pembahas ketiga perlu membidas semua hujah lawan dan perlu mempertahankan hujuah-hujah pasukan mereka. Jadi, pembahas ketiga perlu peka dengan hujah-hujah lawan dan perlu membidasnya dengan alasan yang konkrit. Dalam pertandingan peringkat awal hingga pertandingan akhir peringkat daerah, hujah yang dikemukakan oleh pasukan bahas memang relevan tetapi kurang disokong oleh fakta-fakta atau bukti-bukti yang dapat memantapkan hujah pembahas. Selain itu, apabila hujah kurang disokong oleh fakta-fakta atau bukti-bukti yang mantap, markah untuk isi akan kurang.

Para pembahas juga kebanyakannya cuma dapat berbahas dalam masa lebih kurang 5, 6 atau 7 minit sahaja. Sepatutnya para pembahas perlu memainkan peranan sebagai pembahas dan berbahas dalam masa yang diperuntukkan iaitu lapan minit. Hal ini sangat penting dan perlu diberikan perhatian oleh pembahas kerana mempengaruhi hakim untuk memberikan markah strategi. Kebanyakan pembahas juga bercakap terlalu cepat seolah-olah hendak mengejar masa, tetapi mereka menamatkan ucapan pada minit yang ke-5 atau ke-6 sahaja. Para pembahas mengatakan bahawa mereka bercakap dengan cepat disebabkan untuk mengelakkan rasa gugup atau gementar. Kesannya, apabila pembahas bercakap dengan terlalu laju, maka banyaklah sebutan yang tersasul, dan tidak baku.

Para pembahas juga tidak mahu menerima Izin Laluan kerana takut akan soalan yang tidak mampu untuk dijawab. Ada juga pembahas yang tidak mengemukakan Izin Laluan kepada pihak lawan. Hal ini menunjukkan kurangnya pengetahuan para pembahas terhadap isu-isu penting dalam sesuatu usul itu. Oleh itu, para pembahas seharusnya membuat rujukan dan banyak membaca bahan-bahan yang berkaitan dengan usul yang perlu dibahaskan. Ingatlah bahawa kemenangan sesuatu pasukan bahas ditentukan oleh kemantapan ketiga-tiga orang pembahas yang dinilai daripada aspek Isi (30 markah), Strategi (30 markah), Bahasa (20 markah), dan Gaya (20 markah).

Walau bagaimanapun, para pembahas yang akan mewakili daerah masih mempunyai masa yang banyak untuk membaiki kelemahan tersebut. Bagi sekolah-sekolah yang gagal untuk melayakkan diri ke pertandingan akhir, berusahalah dengan gigih dan cuba lagi pada tahun depan. Bagi Faiqah, peserta bahas yang mewakili SMK. BBST, tahniah atas kejayaan anda sebagai pembahas terbaik dalam pertandingan akhir tersebut. Cuba lagi pada tahun depan untuk merampas kejuaraan daripada SMK. Cyberjaya. Bagi peserta bahas yang mewakili SMK. Sungai Rawang, syabas saya ucapkan kerana anda telah menunjukkan bahawa anda juga mampu berbahas, walaupun baru kali pertama mengambil bahagian.

Sekali lagi saya ingin mengucapkan syabas kepada semua peserta bahas yang mewakili setiap sekolah di Daerah Sepang yang telah berani berbahas di hadapan penonton atau khalayak. Anda telah memperoleh pengetahuan dan pengalaman yang bermakna dengan menyertai pertandingan ini. Hal ini demikian kerana, aktiviti seperti ini merupakan aktiviti sokongan yang akan mengukuhkan pengetahuan dan kemahiran anda terutamanya untuk menjawab soalan karangan. Bagi peserta bahas yang tidak berjaya, jangan putus asa, cuba lagi pada tahun depan.

Daripada; Cikgu Mohd Khir Kassim

1 comment:

Sam Sg Merab Luar said...

Pada tahun ini, sekolah saya berjaya merangkul johan untuk pertandingan bahas ini. Moga cikgu layangkan doa buat kejayaan daerah Sepang di negeri nanti pada 12 dan 13 Jun ini.