Pengikut laman ini

Monday, March 16, 2009

Latihan Semasa Cuti Sekolah

Latihan Semasa Cuti Pertengahan Penggal 1
Masa cuti ini perlu dimanfaatkan oleh murid-murid dengan bijaksana. Di samping bercuti atau melancong bersama-sama dengan keluarga, jangan lupa untuk mengulang kaji pelajaran atau membuat latihan seperti biasa. Gunakan masa cuti dengan aktiviti-aktiviti yang berfaedah dan dapat meningkatkan pengetahuan kita dalam sesuatu perkara.

Bagi calon-calon SPM dan STPM SMKBBST, jangan lupa untuk membuat latihan seperti yang dipesan oleh guru seperti menulis karangan. Sekurang-kurangnya tulislah dua karangan semasa cuti ini. Oleh itu, saya mencadangkan dua soalan karangan untuk ditulis oleh murid-murid sebagai latihan tambahan ke arah peperiksaan.

Soalan karangan untuk calon SPM
1. Masyarakat digalakkan untuk menggunakan sistem pengangkutan awam kerana banyak kelebihannya.
Huraikan kelebihan-kelebihan pengangkutan awam kepada masyarakat.


2. Anda berminat untuk menulis rencana tentang masalah mahasiswa yang menganggur dan hanya berminat untuk bekerja makan gaji selepas menamatkan pengajian.
Tulis rencana tersebut selengkapnya.

Soalan karangan untuk calon STPM
1. Kad kredit digunakan dengan meluas oleh segenap lapisan masyarakat di negara kita pada masa ini. Jelaskan faktor-faktor yang menyebabkan perkara ini berlaku dan masalah yang timbul akibat penggunaannya.

2. Kementerian Kesihatan telah berusaha untuk menangani penyakit demam denggi, namun penyakit berbahaya ini terus berlaku dan membimbangkan masyarakat, terutamanya yang tinggal di kawasan bandar. Pada pendapat anda, mengapakah penyakit ini sukar untuk ditangani?

Bagi calon-calon SPM dan STPM SMKBBST, tulislah dua karangan berdasarkan soalan-soalan yang telah disenaraikan seperti di atas sebagai latihan tambahan untuk memantapkan kemahiran mengarang masing-masing. Diharapkan murid-murid dapat mencari bahan-bahan yang berkaitan dengan karangan tersebut agar karangan menjadi lebih mantap. Anda juga boleh berbincang dengan rakan-rakan untuk mencari isi-isi karangan dan fakta sokongan di samping mengolah dan mengembangkan isi karangan tersebut. Hal ini demikian kerana, murid-murid mempunyai banyak masa untuk melakukannya semasa cuti ini. Bagi murid-murid yang memiliki kemudahan internet di rumah, layarilah laman-laman web yang berkaitan dengan isu-isu karangan tersebut, di samping membuat rujukan daripada bahan-bahan bercetak yang lain seperti akhbar dan majalah.

Selamat bercuti dan jangan lupa untuk menulis karangan.

No comments: