Pengikut laman ini

Monday, October 4, 2010

Fokus Esei STPM 2010 – Keganasan Rumah Tangga

Satu daripada isu yang perlu difokuskan dalam esei STPM 2010 nanti ialah keganasan rumah tangga.


Soalan ini terdapat dalam Bahagian A iaitu Esei, Peperiksaan Percubaan STPM 2010 Negeri Selangor iaitu Soalan 1.

Kes keganasan rumah tangga sering berlaku dalam kalangan masyarakat di negara kita. Ada pendapat yang mengatakan bahawa kes seperti ini berlaku disebabkan oleh tekanan hidup yang dihadapi oleh individu terbabit.


Sejauh manakah anda bersetuju dengan penyataan ini?

Di bawah ini, dipaparkan esei yang ditulis oleh Mohd Syamil Akhtar bin Rizani (6A1), iaitu pelajar SMK. Bandar Baru Salak Tinggi, Sepang.

      Kes keganasan rumah tangga semakin banyak berlaku dalam kalangan masyarakat di negara kita. Peningkatan kes berkenaan boleh mengancam keharmonian institusi kekeluargaan di negara ini. Sikap majoriti suami dan bapa yang merupakan ketua dalam sesebuah keluarga yang memukul isteri dan anak-anak serta mendera mereka untuk melakukan sesuatu pekerjaan yang bukan kemampuan mereka merupakan fenomena yang amat menyedihkan. Jika perkara ini tidak dilakukan pastinya semakin banyak isteri dan anak yang akan menjadi mangsa keganasan lelaki yang dayus itu. Sebenarnya terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan masalah itu berlaku.

     Tekanan hidup yang dihadapi oleh segelintir individu dikatakan menjadi punca kes berkenaan berlaku. Tekanan untuk meneruskan kehidupan yang semakin mencabar individu seperti menghadapi masalah kewangan menjadi sebab individu terbabit tidak mampu lagi mengawal diri mereka daripada bertindak ganas. Di samping itu, seseorang bapa dan suami yang sering diharapkan untuk memenuhi kehendak isteri dan anak-anak mereka, dianggap sebagai bebanan oleh suami yang mempunyai masalah kewangan yang serius. Suami atau bapa yang menghadapi tekanan tersebut akhirnya hilang kawalan lalu menyeksa isteri atau anak-anak dari segi mental dan fizikal. Fenomena sedemikian akan merumitkan keadaan kerana tidak ada pihak yang mendapat manfaat daripada tindakan sedemikian.

     Selain masalah kewangan, bebanan hutang yang banyak turut mengakibatkan tekanan mental yang serius terhadap seseorang itu. Seperti harapkan pagar, pagar makan padi, individu berkenan sanggup pula menjual isteri atau anak-anak kepada pihak tertentu semata-mata kerana mereka dianggap merupakan senjata terakhir yang dimiliki oleh mereka untuk melunaskan hutang. Setelah didera secara kejam oleh individu yang diharapkan bagi melindungi dan mencurahkan kasih sayang kepada mereka, kemudiannya mereka akan dipaksa untuk melakukan kerja yang mudah untuk mendapatkan wang seperti menjadi pelacur. Jadi, perkara ini amat menyedihkan kita kerana orang yang bergelar bapa dan suami tidak boleh dipercayai lagi bagi melindungi seseorang yang bergelar isteri atau anak.

     Bebanan tugas yang banyak di tempat kerja turut menyebabkan seseorang itu berasa bahawa isteri dan anak-anak boleh dijadikan objek untuk melepaskan geram. Objek yang dimaksudkan bukan sahaja sebagai tempat mereka melepaskan geram tetapi juga melepaskan kemarahan mereka dengan cara melakukan kekerasan terhadap keluarga mereka. Semasa di tempat kerja, mereka dileteri dan dimarahi oleh majikan mereka, selain dibebani dengan kerja yang banyak. Jadi, dendam yang terbuku dalam hati terhadap majikan mereka dilepaskan pula kepada isteri dan anak-anak mereka yang sepatutnya dilimpahi dengan kasih sayang yang secukupnya daripada seorang bapa dan suami. Jadi perkara ini pasti akan menyebabkan kebahagiaan yang diimpikan dalam perkahwinan hanyalah impian yang sia-sia.

     Masalah pergaduhan dan perselisihan pandangan dengan individu-individu tertentu terutamanya yang amat dihormati dan dikasihi seperti ibu bapa, adik-beradik mahupun isteri sendiri juga boleh menjadi punca tekanan perasaan. Hal ini akan mendorong mereka bertindak dengan kekerasan terhadap anak-anak dan isteri kerana mereka gagal mengawal emosi dan perasaan, iaitu seperti mencurah minyak ke dalam api yang marak. Seseorang isteri wajar memahami bebanan atau masalah yang sedang ditanggung oleh suami tanpa menambahkan tekanan kemarahan terhadap suami. Jadi, perkara sedemikian boleh mencetuskan pertengkaran yang lebih serius dan menyebabkan suami memukul isterinya.

     Punca lain yang menyebabkan masalah ini berlaku ialah kegagalan mencapai sesuatu matlamat yang telah ditetapkan. Kecenderungan untuk seseorang individu bagi merasai kekecewaan yang berpanjangan tanpa sokongan individu yang dikasihi mendorong perasaan kecewa tersebut menjadi perasaan marah yang seterusnya bertukar menjadi ganas. Harapan menggunung yang diimpikan daripada keluarga seperti sokongan moral dan semangat tidak menjadi kenyataan kerana kesibukan masing-masing mendorong seseorang suami dan bapa bertindak kasar seperti memukul isteri dan anak-anak mereka. Perkara itu membuktikan bahawa masing-masing tidak memahami kehendak hati orang yang tersayang.

     Sebagai kesimpulannya, tekanan individu terbabit yang berpunca daripada banyak sebab merupakan faktor utama berlakunya kes keganasan rumah tangga. Jika perkara ini dapat dibendung, tidak mustahil kes ini akan berkurangan dan akhirnya tidak kedengaran lagi. Untuk mencapai matlamat berkenaan, semua pihak dalam masyarakat perlu berganding bahu dan bersatu padu agar pisang tidak berbuah dua kali. Oleh itu, sebelum kes ini mengorbankan nyawa manusia yang lebih banyak, semua pihak perlulah sedar akan kesannya dan bersama-samalah kita membanterasnya agar tiada sapa lagi yang akan menjadi mangsa.


11 comments:

dr.ika said...

terima kasih cikgu..

miss0range said...

mohon izin untuk copy karangan,, thanks,,

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

salam...ckgu karangan stpm boleh ye guna frasa-frsa menarik nie???

Rin said...

salam... saya ingin mengambil isi-isi penting karangan ini. tq.

Anonymous said...

assalam...mohon izin menggunakan isi karangan..tq

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

thankyou for your essays :)

Unknown said...

Assalamualaikum cg.. Izinkn Sya Utk menggunakn isi karangan cikgu.. Sya doakn supaya cikgu dimurahkn rezeki amin

Unknown said...

Amiin

Unknown said...

Bole