Pengikut laman ini

Wednesday, August 30, 2017

Teknik Menjawab Soalan Pembacaan Kritis dan Analitis

Untuk soalan terakhir soalan Pembacaan Kritis dan Analitis, pelajar dicadangkan untuk menggunakan teknik ITCH dalam setiap perenggan.

I  –  Isi (Ayat isi)
Tanya (Ayat huraian terhadap isi - Tanya Kenapa @ Bagaimana)
CContoh (Ayat contoh daripada ayat isi)
HHuraian (Ayat huraian terhadap contoh – hasil @ kesan)

Contoh Soalan dan Jawapan Pembacaan Kritis dan Analitis

Soalan: Huraikan usaha-usaha yang perlu dilakukan oleh pihak berkuasa untuk menangani masalah pencemaran alam.

Untuk menangani masalah pencemaran alam, pihak berkuasa perlu menguatkuasakan undang-undang dengan lebih tegas.(I) Hal ini dikatakan demikian kerana hukuman atau denda yang berat akan menakutkan anggota masyarakat.(T) Sebagai contohnya, hukuman penjara atau denda wang tunai dikenakan sekurang-kurangnya RM100,000.(C) Jadi, hukuman dan denda yang berat dapat mengelakkan atau mencegah perkara itu daripada berlaku.(H)
        Pihak berkuasa perlu membuat pemantauan di kawasan yang sering tercemar. Jadi, pihak berkuasa dapat mengesan kesalahan tersebut lebih awal. Contohnya, pihak penguat kuasa perlu membuat rondaan di kawasan sungai yang menjadi tempat pembuangan sisa toksik. Perkara ini dapat mengelakkan pihak yang tidak bertanggungjawab mencemarkan alam sekitar.
        Pihak yang bertanggungjawab perlu menganjurkan kempen kesedaran tentang alam sekitar kepada semua pihak. Hasilnya, anggota masyarakat akan menghayati kepentingan alam sekitar. Contohnya, kempen “Cintailah Alam Sekitar” atau kempen “Selamatkan Bumi Kita” perlu dianjurkan. Kempen-kempen itu dapat menyedarkan anggota masyarakat agar tidak merosakkan alam sekitar yang menjadi punca bencana alam.
(146 perkataan)

No comments: