Pengikut laman ini

Wednesday, February 24, 2010

LADAP Guru-guru Bahasa Melayu SMK. Jenjarom



Kursus Latihan Dalam Perkhidmatan Guru-guru Bahasa Melayu SMK. Jenjarom, Kuala Langat

Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada guru-guru Bahasa Melayu SMK. Jenjarom terutamanya kepada Puan Salmiah kerana masih sudi menjemput saya untuk berkongsi pengalaman dalam teknik pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu. Walaupun pada mulanya saya menolak jemputan itu kerana hendak memberikan peluang kepada guru-guru lain yang lebih berpengalaman terutamanya Guru-guru Cemerlang Bahasa Melayu yang terdapat di Daerah Kuala Langat, tetapi atas rasa bertanggungjawab dan komitmen terhadap daerah yang pernah berjasa kepada saya, tidak sanggup rasanya untuk menghampakan harapan mereka.

Berdasarkan maklum balas semasa sesi perkongsian pengalaman dijalankan, guru-guru Bahasa Melayu SMK. Jenjarom telah menunjukkan komitmen yang tinggi dan mereka mengemukakan soalan-soalan yang berkaitan dengan p&p karangan dan komsas. Guru-guru sudah mencuba teknik-teknik yang manarik tetapi berhadapan dengan pelbagai masalah untuk melicinkan proses p&p tersebut. Masalah itu sememangnya sudah menjadi lumrah yang perlu dihadapi oleh guru-guru terutama yang mengajar murid-murid sederhana dan lemah pengausaan bahasa mereka. Masalah itu ditambah lagi dengan latar belakang kaum dan bahasa ibunda murid yang berbeza-beza. Walau bagaimanapun, jangan berputus asa, teruskan usaha untuk menarik perhatian murid agar seronok untuk belajar Bahasa Melayu. Jadikan masalah itu sebagai cabaran, bukannya halangan untuk menjadikan guru-guru lebih kreatif untuk mencari teknik yang lebih berkesan.

Perkongsian pengalaman yang diadakan pada 6 Februari lalu di Bilik Mesyuarat SMK. Jenjarom itu dihadiri oleh 18 orang guru Bahasa Melayu. Di samping itu, Pengetua SMK. Jenjarom, Puan Hajah Foziah juga merupakan teman lama yang mengajarkan Bahasa Melayu yang turut memberikan sokongan untuk menjayakannya. Selain saya yang membincangkan teknik pengajaran karangan dan komsas, perkongsian pengalaman ini juga turut dihadiri oleh Tuan Haji Rizuan Atan, Guru Cemerlang Bahasa Melayu Gred Khas C dan Munsyi Dewan yang diundang khas dari SBPI Sabak Bernam. Seperti biasa, Tuan Haji Rizuan Atan membincangkan pengalamannya dari sudut pengajaran Tatabahasa dalam Bahasa Melayu.

Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

1 comment:

Unknown said...

masa yang diperuntukan tidak mencukupi. jika dijemput, datanglah lagi membimbing kami