Pengikut laman ini

Tuesday, January 13, 2009

Karangan Tingkatan 6

Berdasarkan isu-isu karangan yang telah disenaraikan tadi, murid-murid bolehlah memikirkan fokus soalannya. Murid-murid perlu berlatih untuk membina soalan sendiri berdasarkan fokus soalan tersebut. Hal ini dapat membantu murid untuk mempertajam pemikiran bagi menulis karangan. Sila teliti soalan tahun lepas dan binalah soalan sendiri berdasarkan soalan-soalan yang pernah dikeluarkan dalam peperiksaan STPM sebagai panduan. Sebagai contoh, berdasarkan isu "Bangunan atau Tempat Bersejarah" seperti yang disenaraikan tadi, dapatlah dibina soalan iaitu:Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan perlu dikekalkan kerana mempunyai nilai warisan yang tinggi.
Jelaskan kelebihan bangunan bersejarah tersebut dan usaha untuk memuliharanya.
Isunya ialah bangunan atau tempat bersejarah dan fokus soalannya ialah kelebihan bangunan tersebut dan usaha untuk memuliharanya. Berdasarkan soalan contoh tersebut, murid-murid bolehlah membina soalan sendiri berpandukan isu-isu lain yang telah dikemukakan sebelum ini.

Murid-murid juga perlu sedar bahawa menulis karangan ialah kemahiran yang perlu digilap melalui latihan yang konsisten dan berterusan. Sekiranya murid-murid tidak membiasakan diri dengan latihan untuk menulis karangan sudah pasti murid-murid akan menghadapi masalah dan berasa kekok untuk menulis karangan semasa berada di dalam dewan peperiksaan. Oleh hal yang demikian, murid-murid perlulah mendisiplinkan diri dengan sekurang-kurangnya menulis satu atau dua perenggan karangan setiap hari. Murid-murid perlulah memperuntukkan masa sekurang-kurangnya sepuluh minit untuk menulis satu perenggan karangan setiap hari. Jadikan perkara tersebut sebagai amalan harian yang perlu dilakukan seperti amalan menunaikan solat lima waktu setiap hari. Insya-Allah, jika amalan ini dilakukan, sudah pasti murid-murid dapat menguasai kemahiran mengarang, seperti kata peribahasa Melayu, "Alah bisa tegal biasa". Anda pasti akan berasa seronok untuk mengarang dan soalan karangan bukanlah soalan yang sukar untuk dijawab.

Saya suka menekankan aspek penulisan karangan ini kerana banyak murid yang menghadapi masalah untuk menulis karangan dan menganggap penulisan karangan sebagai suatu perkara yang amat sukar dan berat untuk dilakukan. Hal ini menyebabkan murid tidak mahu membuat latihan secara bersistematik seperti yang selalu diingatkan oleh guru. Oleh itu, murid-murid hendaklah mengubah persepsi tersebut dan jadikan amalan menulis satu atau dua perenggan karangan sekurang-kurangnya setiap hari sebagai satu budaya atau amalan seharian sehingga pada hari peperiksaan. Jangan lupa untuk mendapatkan komen daripada guru tentang karangan yang telah anda tulis itu. Ingatlah bahawa dengan membuat latihan yang konsisten, sudah pasti murid-murid akan dapat menulis karangan yang mantap dan cemerlang dalam peperiksaan nanti.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

4 comments:

Mohd Isa Abd Razak said...

Salam.

Saya memanfaatkan tulisan tuan.

Terima kasih.

Anonymous said...

Salam sejahtera,

Usaha dan sumbangan cikgu sangat murni.

t.kasih

Dilaa swEet said...

salam,,kata2 cikgu..buat sy kini bersmgt untuk menulis karangan stiap hari,,trma kasihh.cikguu

Anonymous said...

Terima kasih, saya banyak merujuk tulisan tuan untuk disampaikan kpd pelajar saya. Semoga usaha tuan diberkati.