Pendahuluan Karangan SPM dan STPM
Cara Menulis Pendahuluan Karangan dengan Menggunakan Teknik ITCHF
Cikgu mendapati bahawa masih banyak anak murid cikgu yang kurang faham dan menghadapai masalah untuk menulis perenggan pendahuluan yang mantap. Jadi, kali ini cikgu akan membincangkan cara atau panduan untuk menulis pendahuluan karangan. Hal ini perlu diberi perhatian kerana terdapat juga murid yang tidak mementingkan aspek pendahuluan dalam karangan. Buktinya, ada murid yang menulis dua ayat sahaja dalam pendahuluan karangannya. Selain itu, ada juga murid yang menulis dua ayat tanya dalam perenggan pendahuluannya. Jadi, siapakah yang akan menjawab soalan tersebut? Jika perkara ini berlaku sudah pastilah markah pendahuluan akan kurang dan markah keseluruhan karangan akan terjejas terutamanya dalam peperiksaan STPM. Karangan yang baik seharusnya mempunyai pendahuluan yang diolah dengan baik dan seimbang dengan perenggan-perenggan yang lain.
Sebenarnya, terdapat banyak cara untuk menulis pendahuluan karangan seperti yang terdapat dalam buku-buku panduan menulis karangan di pasaran. Ada penulis yang menyarankan pelbagai cara seperti pendahuluan jenis definisi, sejarah, berdasarkan pandangan tokoh-tokoh, dan sebagainya. Jadi, dalam paparan kali ini saya mencadangkan satu cara lagi untuk memudahkan murid berfikir dan menulis pendahuluan karangan tersebut dengan menggunakan teknik ITCHF. Diharapkan teknik ini akan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran murid untuk menulis pendahuluan karangan, selain teknik yang biasa digunakan oleh murid-murid sebelum ini.
Teknik ITCHF (Isu, Tanya, Contoh, Hurai, Fokus)
Teknik ini memerlukan murid-murid membina ayat pertama dengan merujuk kepada ayat isu pernyataan (I) dalam soalan. Kemudian, ayat kedua iaitu ayat tanya (T) daripada ayat pertama tadi. Selepas itu, bina pula ayat ketiga iaitu ayat contoh (C) yang boleh dikaitkan dengan penyataan soalan. Seterusnya, murid-murid perlu membina ayat keempat, iaitu ayat huraian (H) dan ayat kelima ialah ayat fokus soalan (F) berdasarkan langkah yang telah diambil tadi. Dengan cara itu pelajar dapat menulis ayat yang ada pertalian rapat antara satu ayat dengan ayat yang lain, atau jalinan idea yang mantap. Jika jalinan idea tersebut mantap, sudah pasti pendahuluan itu menjadi satu pendahuluan yang baik dan menepati kehendak soalan.
Soalan Contoh 1
Perenggan Pendahuluan Contoh 1
Soalan Contoh 2
Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan perlu dikekalkan kerana mempunyai nilai warisan yang tinggi.
Jelaskan manfaat bangunan bersejarah tersebut.
Perenggan Pendahuluan Contoh 2
Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan memang banyak terdapat di negara kita dan perlu dikekalkan kerana tinggi nilai warisannya. (I) Bangunan tersebut menjadi bukti daripada fakta sejarah yang dapat menarik pelancong asing ke negara kita. (T) Oleh itu, Pulau Pinang dan Melaka yang telah diisytiharkan sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO baru-baru ini masih banyak memiliki bangunan bersejarah seperti di Fort Cornwalis di Pulau Pinang dan Bangunan Stadhuyst di Melaka. (C) Jadi, bangunan bersejarah tersebut perlu dipelihara daripada kerosakan dan kemusnahan. (H) Terdapat banyak manfaat atau kelebihan mengekalkan bangunan bersejarah yang terdapat di negara kita. (F) (90 perkataan)
Pelajar harus menyedari bahawa perenggan pendahuluan sama pentingnya dengan perenggan isi dan perenggan penutup. Perenggan pendahuluan juga akan memberikan gambaran atau impression awal tentang keseluruhan karangan pelajar. Oleh hal yang demikian, cubalah berlatih untuk menulis pendahuluan karangan dengan menggunakan teknik ini. Sebenarnya, banyak cara lagi untuk menulis pendahuluan karangan dan cikgu mendangkan satu lagi teknik tambahan kepada murid-murid. Jadi, murid-murid mempunyai banyak cara yang boleh dipilih untuk menulis perenggan pendahuluan. Bagi calon-calon STPM, biasakan diri dengan menulis perenggan pendahuluan karangan yang panjangnya lebih kurang 80 hingga 90 perkataan. Bagi calon-calon SPM pula, biasakan diri dengan menulis pendahuluan karangan yang panjangnya lebih kurang 60 hingga 70 perkataan. Bagi calon-calon STPM, ingatlah bahawa markah perenggan pendahuluan sudah ditetapkan sebanyak 3 markah, dan kelemahan perenggan pendahuluan sudah pasti akan menjejaskan markah aspek relevan (R) dan juga mempengaruhi markah pengolahan (P).
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim
Cara Menulis Pendahuluan Karangan dengan Menggunakan Teknik ITCHF
Cikgu mendapati bahawa masih banyak anak murid cikgu yang kurang faham dan menghadapai masalah untuk menulis perenggan pendahuluan yang mantap. Jadi, kali ini cikgu akan membincangkan cara atau panduan untuk menulis pendahuluan karangan. Hal ini perlu diberi perhatian kerana terdapat juga murid yang tidak mementingkan aspek pendahuluan dalam karangan. Buktinya, ada murid yang menulis dua ayat sahaja dalam pendahuluan karangannya. Selain itu, ada juga murid yang menulis dua ayat tanya dalam perenggan pendahuluannya. Jadi, siapakah yang akan menjawab soalan tersebut? Jika perkara ini berlaku sudah pastilah markah pendahuluan akan kurang dan markah keseluruhan karangan akan terjejas terutamanya dalam peperiksaan STPM. Karangan yang baik seharusnya mempunyai pendahuluan yang diolah dengan baik dan seimbang dengan perenggan-perenggan yang lain.
Sebenarnya, terdapat banyak cara untuk menulis pendahuluan karangan seperti yang terdapat dalam buku-buku panduan menulis karangan di pasaran. Ada penulis yang menyarankan pelbagai cara seperti pendahuluan jenis definisi, sejarah, berdasarkan pandangan tokoh-tokoh, dan sebagainya. Jadi, dalam paparan kali ini saya mencadangkan satu cara lagi untuk memudahkan murid berfikir dan menulis pendahuluan karangan tersebut dengan menggunakan teknik ITCHF. Diharapkan teknik ini akan meningkatkan pengetahuan dan kemahiran murid untuk menulis pendahuluan karangan, selain teknik yang biasa digunakan oleh murid-murid sebelum ini.
Teknik ITCHF (Isu, Tanya, Contoh, Hurai, Fokus)
Teknik ini memerlukan murid-murid membina ayat pertama dengan merujuk kepada ayat isu pernyataan (I) dalam soalan. Kemudian, ayat kedua iaitu ayat tanya (T) daripada ayat pertama tadi. Selepas itu, bina pula ayat ketiga iaitu ayat contoh (C) yang boleh dikaitkan dengan penyataan soalan. Seterusnya, murid-murid perlu membina ayat keempat, iaitu ayat huraian (H) dan ayat kelima ialah ayat fokus soalan (F) berdasarkan langkah yang telah diambil tadi. Dengan cara itu pelajar dapat menulis ayat yang ada pertalian rapat antara satu ayat dengan ayat yang lain, atau jalinan idea yang mantap. Jika jalinan idea tersebut mantap, sudah pasti pendahuluan itu menjadi satu pendahuluan yang baik dan menepati kehendak soalan.
Soalan Contoh 1
Banyak rumah yang telah siap dibina dikatakan sukar untuk dijual pada
masa ini.
Pada pendapat anda, mengapakah perkara itu berlaku?
Perenggan Pendahuluan Contoh 1
I - Isu rumah yang sudah siap dibina tetapi sukar untuk
dijual merupakan isu biasa pada masa ini. (I) – Ayat Isu
T - Masalah ini berlaku kerana tiada permintaan terhadap
rumah tersebut hingga menyebabkannya terbiar begitu sahaja. (T) – Ayat Tanya - kenapa
C - Menurut perangkaan terkini, di Kedah
terdapat 3,783 unit diikuti oleh Selangor dengan 3,713 unit dan Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur sebanyak 929 unit rumah yang masih tidak dapat dijual.
(C) – Ayat contoh
H - Perkara ini tentunya akan memberikan kesan kepada
pertumbuhan atau kemajuan sektor perumahan negara. (H) - Ayat huraian
contoh
F - Seperti yang kita sedia maklum, terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan gejala pemanasan global berlaku. (F) – Ayat fokus soalan (83 perkataan)
F - Seperti yang kita sedia maklum, terdapat pelbagai faktor yang menyebabkan gejala pemanasan global berlaku. (F) – Ayat fokus soalan (83 perkataan)
Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan perlu dikekalkan kerana mempunyai nilai warisan yang tinggi.
Jelaskan manfaat bangunan bersejarah tersebut.
Perenggan Pendahuluan Contoh 2
Bangunan bersejarah tinggalan penjajah pada zaman penjajahan memang banyak terdapat di negara kita dan perlu dikekalkan kerana tinggi nilai warisannya. (I) Bangunan tersebut menjadi bukti daripada fakta sejarah yang dapat menarik pelancong asing ke negara kita. (T) Oleh itu, Pulau Pinang dan Melaka yang telah diisytiharkan sebagai tapak warisan dunia oleh UNESCO baru-baru ini masih banyak memiliki bangunan bersejarah seperti di Fort Cornwalis di Pulau Pinang dan Bangunan Stadhuyst di Melaka. (C) Jadi, bangunan bersejarah tersebut perlu dipelihara daripada kerosakan dan kemusnahan. (H) Terdapat banyak manfaat atau kelebihan mengekalkan bangunan bersejarah yang terdapat di negara kita. (F) (90 perkataan)
Pelajar harus menyedari bahawa perenggan pendahuluan sama pentingnya dengan perenggan isi dan perenggan penutup. Perenggan pendahuluan juga akan memberikan gambaran atau impression awal tentang keseluruhan karangan pelajar. Oleh hal yang demikian, cubalah berlatih untuk menulis pendahuluan karangan dengan menggunakan teknik ini. Sebenarnya, banyak cara lagi untuk menulis pendahuluan karangan dan cikgu mendangkan satu lagi teknik tambahan kepada murid-murid. Jadi, murid-murid mempunyai banyak cara yang boleh dipilih untuk menulis perenggan pendahuluan. Bagi calon-calon STPM, biasakan diri dengan menulis perenggan pendahuluan karangan yang panjangnya lebih kurang 80 hingga 90 perkataan. Bagi calon-calon SPM pula, biasakan diri dengan menulis pendahuluan karangan yang panjangnya lebih kurang 60 hingga 70 perkataan. Bagi calon-calon STPM, ingatlah bahawa markah perenggan pendahuluan sudah ditetapkan sebanyak 3 markah, dan kelemahan perenggan pendahuluan sudah pasti akan menjejaskan markah aspek relevan (R) dan juga mempengaruhi markah pengolahan (P).
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim
18 comments:
maafkan saya, cikgu. Bolehkah saya minta pendapat cikgu tentang cuti penggal persekolahan sama ada ia wajar dipendekkan atau dikekalkan. saya harap cikgu dapat membantu saya kerana saya kebuntuan idea.terima kasih.
Kedua-duanya ada kebaikan dan keburukan. fikirkan kebaikan atau keburukan kalau cuti persekolahan dipendekkan dan begitu juga sebaliknya. Cuba layari blog Cikgu Ghalib atau Cikgu Razak untuk dapatkan idea.
terima kasih cikgu. saya meminta pendapat cikgu kerana saya akan bertanding dalam pertandingan perbahasan. Saya sukar mendapat isi untuk barisan pembangkang. harap cikgu boleh membantu. terima kasih atas blog yang dicadangkan.
ckg,terima ksh sbb beri formula...
sy akan praktikkan dlm karangan sy nanti...
Assalamualaikum cikgu,
Disini saya ingin meminta pendapat mengapa cuti penggal wajar dipendekkan. Saya berharap cikgu dapat berkerjasaman dengan saya. Saya mememohon jasa baik cikgu untuk membantu saya. Saya berharap cikgu dapat mengemuka pendapat cikgu secepat mungkin. Alamat emel saya - liyanazyla_93@yahoo.com
Nurliana, sila rujuk laman sembang, saya sudah mengemukakan pendapat saya tentang isu itu kerana ada pelajar lain bertanyakan isu yang sama.
assalamualaikum cikgu, saya pelajar tingkatan 5 ingin bertanya,dalam soalan kertas 2 pemahaman soalan 2 sekiranya soalan bertanyakan tentang persoalan dalam cerpen perlukah pelajar menghuraikan dengan lebih lanjut persoalan tersebut?
assalamualaikum...kami pelajar smk pdg piol jerantut ada task yang kne wat....kami kena cari semua contoh perenggan pendahuluan...cntohnya pendahuluan jenis tokoh,puisi dsb...leh tak cikgu bagi semua contoh2 pendahuluan...
slm cgu.Saya nak minta cikgu tolong ajarkan saya bagaimana cara untuk menjadikan isi karangan bahasa melayu itu sangat baik.Ini kerana, saya mempunyai masalah untuk membuat isi sejak saya berada dalam tingkatan enam.Semoga cikgu dapat membantu saya.Saya dahulukan dengan ucapan terima kasih kapada cikgu.
salam ckg..boleh cikgu beri saya satu pendahuluan menarik tentang Peranan Ibu Bapa Membentuk Anak-anak Berdikari?saya memerlukannya untuk menyiapkan karangan saya..terima kasih..
terima kasih :)
salam cg..saya ingin bertanyakan mengenai bagaimanakah kita ingin menulis pendahuluan karangan dengan kaedah persoalan?
salam cikgu, bleh cg tolong bg contoh pendahuluan peranan ibu bapa dalam menggalakkan anak2 dlm bidang sukan...
Lancau
Terima kasih banyak2 cikgu
Assalam cikgu saya ingin bertanya berapa markah yg saya bakal dpt karangan B sekiranya saya memilih untuk menjawab soalan tentang usaha usaha merealisasikan keamanan sejagat di mana ianya skop antarabangsa dan saya jawab peranan diri sendiri ibu bapa sekolah media massa dan kerajaan
Terima kasih atas tunjuk ajar cikgu..
What
Post a Comment