Pages

Sunday, April 16, 2017

Teknik untuk Mengesan Ragam Ayat (STPM P2)

Jika pelajar hendak mengesan ragam ayat, pelajar perlu mengenal pasti kata kerja  yang digunakan dalam ayat tersebut. Kata kerja tersebut menggambarkan ayat itu ayat aktif atau ayat pasif. Sebagai contohnya, analisis soalan di bawah.

Soalan STPM Penggal 2 2016
Analisis soalan dan jawapan:
25  Yang manakah ayat pasif?
I    Saya terpanggil untuk menulis dalam ruangan ini.
II   Kami terpandang wajah tuan puteri yang cantik itu.
III  Pelbagai jenis kuih sudah terhidang di atas meja itu.
IV  Beberapa ekor haiwan liar terjatuh ke dalam gaung itu.
A   I dan II
B   I dan III
C   II dan IV
D   III dan IV
Soalan meminta pelajar untuk memilih ayat pasif.  Oleh itu, pelajar perlu menentukan ragam ayat yang terdiri daripada ayat pasif dengan mengenal pasti kata kerjanya. Jawapannya B kerana  ayat I dan ayat III merupakan ayat pasif yang berimbuhan –ter (yang boleh digantikan dengan imbuhan –di) manakala ayat II dan ayat IV merupakan ayat aktif kerana imbuhan –ter membawa maksud melakukannya dengan tidak sengaja.

Ayat pasif bagi ayat I sama dengan ayat pasif dengan imbuhan pasif di- iaitu "Saya dipanggil untuk menulis dalam ruangan ini." Ayat pasif bagi ayat III sama dengan ayat pasif dengan imbuhan pasif di- iaitu "Pelbagai jenis kuih sudah dihidang di atas meja itu."

Ayat II dan ayat IV ialah ayat aktif. Ayat II sama dengan "Kami memandang wajah tuan puteri yang cantik itu." (Memandang dengan cara tidak sengaja) Ayat IV sama dengan "Beberapa ekor haiwan liar jatuh ke dalam gaung itu." (Jatuh dengan cara tidak sengaja) Ayat II dan ayat IV juga tidak boleh dipasifkan kerana jika dipasifkan kata kerja, ayat tersebut menjadi ayat yang tidak gramatis.

No comments:

Post a Comment