Peribahasa dalam Soalan Bahasa Melayu SPM Oleh: Cikgu Mohd. Khir Kassim Mulai tahun 2004, soalan Bahasa Melayu Kertas 2 SPM turut meliputi aspek peribahasa iaitu: Soalan 3: Pengetahuan dan kefahaman tentang tatabahasa bahasa Melayu, ceraian (e). Soalan peribahasa itu akan menguji murid-murid dari segi pengetahuan dan pemahaman tentang aspek peribahasa serta penggunaannya. Soalan-soalannya mungkin dalam bentuk memberikan peribahasa yang sesuai dengan pernyataan atau petikan yang diberikan, mengisi tempat kosong dengan peribahasa yang sesuai pada ruangan yang disediakan dalam ayat atau pernyataan, membina ayat berdasarkan peribahasa dan memberi maksud peribahasa. Jumlah markah bagi soalan ini ialah 6 markah. Berdasarkan trend soalan semasa, soalan yang akan dikemukakan adalah berdasarkan 3 peribahasa. Peribahasa tersebut meliputi simpulan bahasa, pepatah, bidalan, perumpamaan, dan kata-kata hikmat. Oleh itu murid-murid dinasihatkan supaya menguasai seberapa banyak yang boleh tentang peribahasa Bahasa Melayu secara umum, di samping memberikan penekanan terhadap semua peribahasa yang terdapat dalam buku teks tingkatan 4 dan 5. Untuk membantu murid-murid dalam mengenal pasti peribahasa yang terdapat dalam buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4, yang berikut disenaraikan peribahasa tersebut dengan muka suratnya sekali: 1. Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat. (m/s 10) (SPM 2004) Dengan adanya kerjasama dalam masyarakat, keadaan masyarakat itu akan menjadi kuat dan sebarang pekerjaan dapat dilaksanakan dengan mudah. 2. Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing. (m/s 10 & 166) (SPM 2004) Susah dan senang harus ditanggung bersama-sama. 3. Darah daging. (m/s 10) Anak yang ada pertalian darah dengan ibu atau bapanya. Adat atau sesuatu kelaziman pada sesuatu kaum ataupun seseorang. 4. Seperti lembu dicucuk hidung. (m/s 166) Orang bodoh yang mengikut perintah sahaja. 5. Pemuda harapan bangsa, pemudi tiang negara. (m/s 166) Generasi pelapis yang akan memikul tanggungjawab terhadap negara pada masa depan dan masing-masing mempunyai peranan yang sama penting. 6. Duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. (m/s 166) Seimbang dari segi kedudukan dan sama tarafnya. 7. Jika melentur buluh biarlah dari rebungnya. (m/s 174 & 176) Jika hendak mendidik anak hendaklah bermula sejak kecil lagi. 8. Tinggi gunung, tinggi lagi harapan kami. (m/s 174) Hajat atau harapan yang begitu besar. 9. Genggam bara api biar sampai jadi arang. (m/s 174) Apabila melakukan sesuatu pekerjaan, hendaklah dilakukan secara bersungguh-sungguh dan diusahakan sehingga berjaya. 10. Dayung sudah di tangan, perahu sudah di air. (m/s 174) Sesuatu keputusan bergantung pada diri sendiri untuk melakukannya. 11. Tak lapuk dek hujan dan tak lekang dek panas. (m/s 234) Sesuatu yang sentiasa dikenang atau diingati dan sukar untuk dilupakan. Di samping itu, peribahasa yang terdapat dalam buku teks Bahasa Melayu tingkatan 5 pula ialah: . Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. (m/s 3) Setiap keinginan tentu ada cara untuk mencapainya. Lintah darat. (m/s 15) Peminjam wang yang mengenakan faedah yang tinggi pada peminjam. Jauh perjalanan luas pengalaman. (m/s 80) ; banyak berjalan luas pengalaman. (m/s 252) Semakin banyak pengalaman baru yang diperoleh jika kita pergi ke tempat orang. Bulat air kerana pembetung, bulat kata kerana muafakat. (m/s 91 & 116) (SPM 2004) Sikap bersatu padu yang mementingkan semangat tolong-menolong antara satu sama lain. Bukit sama didaki, lurah sama dituruni. (m/s 98) (SPM Ulangan 2007) Susah dan senang harus ditanggung bersama-sama Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh. (m/s 15 & 98) Jika ada perpaduan, rakyat akan menjadi kuat, dan kalau berpecah belah, negara akan hancur. Hati gajah sama dilapah, hati kuman sama dicecah. (m/s 98) Sikap bersatu padu yang mementingkan semangat tolong-menolong antara satu sama lain. Seperti kacang lupakan kulit. (m/s 98) (SPM Ulangan 2007) Orang yang tidak tahu mengenang budi. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. (m/s 98) (SPM Ulangan 2007) Susah dan senang harus ditanggung bersama-sama. Di mana bumi dipijak, di situlah langit dijunjung. (m/s 99) Perlu mengikut adat dan kepercayaan tempat kita berada pada masa itu. Masuk ke kandang kambing mengembek, masuk ke kandang kerbau menguak. (m/s 99) Walau di mana sekalipun kita berada, kita hendaklah mengikut cara hidup masyarakat di mana kita menetap kerana setiap masyarakat mempunyai adat resam serta cara hidup mereka yang tertentu. Ibarat telur sesangkak, pecah sebiji pecah semua. (m/s 99) Orang yang bermuafakat akan tetap setia antara satu dengan yang lain (jika seorang mendapat kesusahan, yang lain turut sama merasakannya. Yang bulat tidak datang menggolek, yang pipih tidak datang melayang. (m/s 114, 115, 116 & 216) Seseorang itu perlu berusaha untuk memperoleh sesuatu. Kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. (m/s 114) Kalaulah kita hendakkan sesuatu kejayaan atau kesenangan, kita hendaklah sanggup menempuh kesusahan dan juga bekerja dengan cara yang bersungguh-sungguh. Rajin dan usaha tangga kejayaan. (m/s 114) Kejayaan akan dicapai jika disertai dengan usaha dan kerajinan. Sedikit-sedikit, lama-lama jadi bukit. (m/s 115) Sikap berjimat-cermat akan membolehkan seseorang itu menjadi kaya-raya. Bak cendawan tumbuh selepas hujan. (m/s 115) Sesuatu perkara yang terlalu banyak pada satu-satu masa. Berakit-rakit ke hulu, berenang-renang ke tepian, bersakit-sakit dahulu, bersenang-senang kemudian. (m/s 116) (SPM Ulangan 2007) Bersusah payah terlebih dahulu supaya dapat mengecap kesenangan pada masa akan datang.. 19. Sediakan payung sebelum hujan. (m/s 189) Hendaklah bersiap sedia dan beringat-ingat sebelum mendapat kesusahan. 20. Memerah otak. (m/s 115) Memikirkan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh. 21. Genggam bara api, biarlah sampai jadi arang. (m/s 215) Melakukan sesuatu perkara dengan bersungguh-sungguh sehingga berjaya. 22. Bagai aur dengan tebing. (m/s 115) Saling membantu antara satu sama lain. 23. Mencari jalan. (m/s 115) Mencari ikhtiar untuk menyelesaikan sesuatu masalah. 24. Biar mati anak, jangan mati adat. (m/s 179 & 265) Sikap menghormati dan sayangkan adat tradisi itu lebih daripada menghormati dan menyayangi anak sendiri. Setelah membaca semua peribahasa daripada buku teks tersebut, diharapkan murid-murid dapat merujuk kamus peribahasa untuk meluaskan penguasaan peribahasa dan memahami penggunaannya. Murid-murid juga digalakkan untuk berbincang dengan guru dan rakan, serta membuat latihan yang sesuai dengan bimbingan guru bagi memantapkan penguasaan aspek peribahasa Melayu. Hal ini dapat mengelakkan murid-murid menghadapi masalah semasa menjawab soalan peribahasa dalam peperiksaan penggal dan SPM. Selain itu rajin-rajinlah membaca kamus peribahasa bagi meluaskan perbendaharaan peribahasa anda. Hal ini demikian kerana bilangan peribahasa sangat banyak dan soalan peribahasa dalam peperiksaan SPM pula tidak semestinya dipilih daripada peribahasa yang terdapat dalam buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 4 dan Tingkatan 5. |
Pages
▼
Baiknya... post ini. Saya telah mengambil post ini and repost dekat blog saya cikgu, tetapi saya ada meletak link cikgu di bawah dan di atas post itu.
ReplyDeleteini adalah link post tersebut: http://igotchanotes.blogspot.com/2013/01/bahasa-malaysia-peribahasa-dalam-soalan.html
Terima Kasih!! :D