Pages

Saturday, May 23, 2009

Sambutan Hari Guru Daerah Sepang 2009


Pejabat Pelajaran Daerah Sepang telah menganjurkan sambutan Hari Guru Peringkat Daerah pada 23 Mei 2009 di Hotel Seri Malaysia, Bagan Lalang, Sepang. Majlis ini telah dirasmikan oleh Ahli Parlimen Sepang, Yang Berhormat Dato’ Seri Ir. Mohd Zin bin Mohamed.

SMK. Bandar Baru Salak Tinggi telah menerima dua anugerah iaitu:
1. Kategori Penghargaan Khas (Asrama Harian Sekolah Menengah Luar Bandar)
2. Kategori Sekolah Harapan

Dua orang guru SMK. Bandar Baru Salak Tinggi pula telah menerima anugerah iaitu bagi Kategori Guru Dedikasi iaitu:
1. Cikgu Mohd Khir Kassim
2. Ustaz Zulkifli bin Abd Mubi

Selain itu terdapat juga beberapa anugerah lain yang telah disampaikan untuk menghargai jasa guru serta memberikan pengiktirafan terhadap sumbangan yang telah diberikan oleh guru-guru sama ada di peringkat sekolah, daerah, negeri, kebangsaan dan ada juga di peringkat antarabangsa. Anugerah lain yang dimaksudkan adalah seperti Pusat Sumber Cemerlang, Pemimpin Cemerlang dan anugerah kemuncak majlis ini iaitu Tokoh Guru Daerah Sepang 2009. Dua orang tokoh yang dimaksudkan ialah Encik Sabardin bin Lebam dan Puan Ong Yee Mei. Tahniah dan syabas diucapkan kepada semua guru yang telah menerima hadiah dan anugerah. Semua guru hendaklah menguatkan azam dan meneruskan usaha untuk mendidik anak bangsa kerana ‘Guru Pembina Negara Bangsa’.

Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

Sunday, May 17, 2009

Panduan Menjawab Soalan Analisis Kesalahan Bahasa STPM

Bagi pelajar-pelajar prauniversiti yang berada di Tingkatan 6 Atas, soalan ini sudah biasa anda jawab, tetapi bagi pelajar-pelajar prauniversiti yang baru memulakan pengajian di Tingatan 6 Bawah, soalan ini sudah tentu agak asing bagi anda. Bagi pelajar-pelajar praunversiti yang baru, soalan ini tiada pilihan dan mesti dijawab iaitu Soalan 8. Walaupun jumlah markah bagi soalan ini cuma 15, tetapi calon-calon perlu memberikan perhatian juga terhadap soalan ini kerana boleh membantu calon untuk meningkatkan markah Kertas 2. Selain itu, soalan ini juga kebiasaannya agak mudah dan tidaklah terlalu sukar untuk dijawab. Jadi, para pelajar perlulah membuat latihan yang bersistematik dan berterusan terutamanya berdasarkan soalan yang pernah ditanya dalam peperiksaan STPM. Antara jenis kesalahan bahasa yang popular dan biasa ditanya dalam soalan STPM ialah kesalahan dalam aspek morfologi dan sintaksis iaitu:

• Pengimbuhan, termasuklah imbuhan pinjaman seperti pra, dwi, dan anti
• Kata Ganti Nama Diri Pertama, Kedua dan Ketiga, Kata Ganti Tunjuk, Kata Ganti Tak Tentu, pemilihan kata yang sesuai (Diksi), Kata Hubung, Kata kerja Transitif dan Tak Transitif, Kata Sendi, Kata Penguat, dan Kata Pemeri
• Kata Majmuk, Kata Ganda, Hukum D-M, dan penjodoh bilangan.
• Frasa Sendi, Frasa Kerja Pasif, dan ayat tiada subjek (ayat tergantung).

Panduan umum untuk menjawab soalan Analisis Kesalahan Bahasa adalah seperti yang berikut:

1. Baca ayat-ayat dalam petikan itu sepintas lalu dan kenal pasti kesalahan bahasanya. Tandakan kesalahan-kesaslahan bahasa yang telah anda kenal pasti itu. Kenal pasti kesalahan kata, frasa, dan ayatnya. Kesalahan yang popular ialah kesalahan kata.
2. Biasanya terdapat sekurang-kurangnya 5 kesalahan bahasa dalam ayat-ayat tersebut dan kadang-kadang terdapat 6 hingga 7 kesalahan. Walau bagaimanapun markah yang diperuntukkan cuma untuk 5 kesalahan sahaja.
3. Selepas kesalahan bahasa tersebut anda kenal pasti, buatlah jadual iaitu tiga ruangan atau lajur, iaitu untuk ruangan Kesalahan, Sebab Kesalahan, dan Pembetulan.
4. Untuk lajur Kesalahan, nyatakan kesalahan tersebut. Kemudian tulislah alasan kesalahan tersebut dalam lajur Sebab Kesalahan dan tulis pula pembetulannya dalam lajur Pembetulan.

Kesalahan Umum yang Biasa Dilakukan oleh Pelajar

• Jawapan tidak mengikut format, iaitu tidak ditulis di dalam jadual.
• Terlalu banyak sebab diberikan pada ruang Sebab Kesalahan menyebabkan pemeriksa sukar memahaminya.
• Ada juga Sebab Kesalahan yang diberikan itu secara umum dan tidak jelas atau kurang tepat.
• Gagal menggunakan peluang untuk mencari kesalahan ayat yang lebih daripada 5 kesalahan yang diminta.
• Terlalu banyak kesalahan bahasa yang disenaraikan. Sebenarnya yang betulpun dikatakan salah.

Latihan 1 (Berdasarkan Soalan STPM 2008)

8. Kenal pasti kesalahan bahasa dalam petikan di bawah ini. Bagi setiap kesalahan, jelaskan sebab kesalahan dan kemudian buat pembetulan.

Seorang polis inspektor yang baru dua bulan bertugas telah menceritakan keadaan di daerah itu kepada pemberita. Beliau menyatakan bahawa banjir itu berpunca daripada sebuah empangan yang pecah akibat gempa bumi yang berlaku di negara jiran. Untuk memudahkan orang ramai mengikuti perkembangan terkini, sebuah jawatankuasa petugas telah dibentuk. Jawatankuasa tersebut dikehendaki bertugas setiap hari, sebaliknya pada Hari Jumaat.

Dalam kesibukan orang ramai membantu pihak keselamatan menyelamatkan mangsa, terdapat sesetengah pihak yang mengambil kesempatan mencuri barang-barang, terutamanya makanan dan pakaian. Pihak polis mensyaki kegiatan tersebut dilakukan oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Untuk mengawal keadaan di daerah itu memerlukan sukarelawan yang lebih banyak. Walau bagaimanapun, ekoran tertangkapnya beberapa penjenayah, kegiatan mencuri dapat dikawal.



Pelajar-pelajar prauniversiti diharapkan dapat melengkapkan jadual di atas dengan jawapan yang sesuai. Saya sudah menyediakan satu jawapan contoh di dalam jadual jawapan dan jawapan lain perlu dicuba dan dicari oleh pelajar sendiri. Pelajar-pelajar perlu berlatih dan berusaha untuk mencari jawapannya berdasarkan peraturan tatabahasa yang telah dipelajari. Cari jawapannya daripada bahan rujukan seperti Tatabahasa Dewan dan buku-buku rujukan tentang tatabahasa. Selepas mendapat jawapannya, dan jadual tersebut dilengkapkan, bincanglah jawapan itu dengan guru-guru anda. Cara itulah yang berkesan bagi pelajar untuk menjawab soalan ini.

Latihan 2
8. Kenal pasti kesalahan bahasa dalam petikan di bawah ini. Bagi setiap kesalahan, jelaskan sebab kesalahan dan kemudian buat pembetulan.

Kerajaan kita sentiasa berusaha untuk membantu penduduk miskin yang tinggal di luar bandar. Di antara usaha yang dilaksanakan adalah menyediakan peluang pekerjaan yang banyak di luar bandar. Langkah tersebut akan menjamin penduduk miskin tersebut memperoleh pendapatan. Bila ada pendapatan, mereka akan menumpukan dengan lebih banyak lagi perhatian terhadap usaha untuk menjaga kesihatan diri dan keluarga. Walaubagaimanapun, usaha itu mestilah mendapat sambutan dari penduduk luar bandar tersebut. Kejayaan atau kegagalan usaha kerajaan itu amat bergantung pada kerjasama yang mereka berikan. Kesimpulannya, usaha tersebut memerlukan kerjasama dan penglibatan daripada kedua-dua belah pihak.

Selamat mencuba latihan Analisis Kesalahan Bahasa di atas.

Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim

Friday, May 15, 2009

Selamat Hari Guru


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


Guru Pembina Negara Bangsa

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan Selamat Hari Guru kepada semua guru yang pernah mendidik saya dahulu dan semua warga pendidik di seluruh negara. Ucapan ini juga dikhususkan kepada rakan-rakan guru di SMKBBST, di Daerah Sepang, Kuala Langat dan seterusnya rakan-rakan dari daerah lain di negeri Selangor terutamanya yang mengenali saya. Selain itu, saya juga ingin mengucapkan Selamat Hari Guru kepada rakan-rakan guru terutamanya guru Bahasa Melayu dari negeri lain seperti Cikgu Suraini dan Cikgu Nawi (Terengganu), Cikgu Alias dan Dr. Ismail (IPI) (Perak), Cikgu Ku Halim dan Cikgu Jaizah (IPP) (Perlis), Cikgu Ramlah (Kak Ram GC) dan Cikgu Rahim (IPSAH) (Kedah), Cikgu Muhamad (Kelantan), Cikgu Adzman (KMKP) dan Cikgu Zakaria (Negeri Sembilan), Cikgu Borhan dan Cikgu Shaleha (Melaka), Cikgu Mazlan, Cikgu Arsani dan Cikgu Hairul Badrul (Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur), Cikgu Zanariah dan Cikgu Azizul (Johor).

Tidak lupa juga ucapan Selamat Hari Guru ditujukan kepada rakan-rakan pengendali blog Bahasa Melayu seperti Cikgu Razak, Cikgu Ghalib, Dr. Ghazali Lateh, Cikgu Aminhad, Cikgu Azman, Cikgu Suhaimi, Cikgu Bukharis, Cikgu Zaki, Cikgu Taufiq, Cikgu Tan C.L dan banyak lagi nama yang tidak dapat saya senaraikan dalam ruangan ini.

Tahniah dan syabas kepada rakan-rakan guru yang telah menjalankan tugas dengan cemerlang sebagai pendidik dan teruskan usaha untuk meningkatkan kecemerlangan bagi mendidik anak bangsa. Bersesuaian dengan tema Hari Guru tahun ini iaitu Guru Pembina Negara Bangsa, tugas kita memang sangat mencabar dalam era globalisasi ini dan kuatkan azam untuk terus menjadi pembina negara bangsa yang cemerlang. Teruskan komitmen rakan-rakan untuk membina negara bangsa yang cemerlang, gemilang, dan terbilang pada masa akan datang. Bacalah sajak di bawah yang saya cipta khusus untuk semua guru di Malaysia.

Modal Insan Perkasa

Tertanam sudah benih perasaan yang luhur
Telah mengalir darah suci seorang guru
Cita-cita murni yang tak pernah padam
Sudah berakar tunjang jiwa perkasa
Hasrat murni mendidik anak bangsa
Makin membara dalam ribut globalisasi

Tuntutan zaman semakin menghambat
Memburu masa menagih jasa
Kecemerlangan terus dijana
Tunas bangsa modal berharga
Sebatikan dalam cermin paradigma

Guru Cemerlang bangunkan diri
Dalam sukar terus bermandiri
Meneguhkan perjuangan suci
Melahirkan modal insan berkualiti
Bermaruah tinggi berbudi pekerti
Menjadi cerminan akal budi

Sudah terukir dan terpahat namamu
Dipupuk dan dipelihara dalam jiwa
Tunas bangsa dibelai dan dibaja
Sudah pasti subur di persada negara
Alunkan lagu dengan irama kemajuan
Alunkan melodi kecemerlangan

Bangunkan modal insan perkasa
Nyalakan jiwa yang masih muda
Lahirkan minda kelas pertama
Kita bina mahligai wawasan
Yang mengangkat martabat bangsa
Menjulang nama di dalam peta dunia
Meletakkan diri dalam kelas pertama
Setanding dengan negara ternama.

Oleh Mohd Khir Kassim
SMK. BBST, Sepang, Selangor.
Mei 2009