Gunakan teknik makna tersurat dan tersirat
Saya mendapati bahawa masih terdapat pelajar yang menghadapi masalah untuk memahami maksud sesuatu peribahasa. Hal ini menyukarkan mereka untuk menjawab soalan peribahasa terutamanya dalam Soalan Tatabahasa SPM dan juga STPM. Sebenarnya soalan peribahasa ini sudah dipelajari oleh pelajar sejak sekolah rendah lagi dan diuji dalam soalan PMR hinggalah soalan STPM. Selain itu, peribahasa juga perlu digunakan oleh murid-murid dalam penulisan karangan mereka untuk memantapkan karangan.
Saya mencadangkan agar murid-murid memahami maksud peribahasa tersebut dari segi maksud yang tersurat dan kemudian kaitkan dengan maksud yang tersiratnya. Kebiasaannya maksud tersurat itu berkaitan rapat dengan imej alam dan kehidupan masyarakat Melayu lama/tradisional. Kemudian maksud tersiratnya pula berkaitan rapat dengan budaya hidup masyarakat Melayu zaman dahulu. Kalau dilihat pada peribahasa-peribahasa yang selalu disebut dan digunakan, sudah tentu peribahasa tersebut menggunakan perkataan-perkataan yang merujuk kepada imej alam dan berada di sekeliling masyarakat Melayu lama. Sebagai contohnya, perkataan-perkataan seperti rebung, buluh, aur, tebing, pembetung, parang, pekasam, daun keladi, dan sebagainya, memang berkait rapat dengan kehidupan masyarakat Melayu tradisional.
Saya akan memberikan contoh tentang cara bagaimana hendak menggunakan teknik ini berdasarkan peribahasa yang biasa kita gunakan. Oleh itu, murid-murid hendaklah mencuba cara ini untuk mendapatkan maksud peribahasa yang lain. Kalau perlu, murid-murid haruslah berbincang dengan guru-guru Bahasa Melayu untuk mendapatkan penerangan yang lebih jelas.
Peribahasa “Melentur buluh biarlah dari rebung”Maksud tersuratnya ialah buluh mudah dilentur atau dibentuk kalau masih muda atau peringkat rebung, tetapi kalau buluh sudah tua atau matang, sudah tentulah sukar untuk dilentur lagi.
Maksud tersiratnya pula ialah sekiranya kita hendak mendidik anak-anak, eloklah pada masa mudanya kerana pada peringkat ini mereka masih mendengar kata tetapi kalau sudah dewasa baru hendak dididik sudah tentu perkara itu menjadi sukar mereka sudah tidak mahu mendengar kata lagi.
Peribahasa “Bagai aur dengan tebing”Maksud tersuratnya ialah pokok aur atau pokok buluh kecil yang ditanam atau tumbuh di tepi tebing parit atau sungai memberikan kebaikan kepada tebing itu, iaitu tidak mudah runtuh kerana akar aur itu mencengkam tanah di tepi tebing.
Maksud tersiratnya pula ialah seseorang itu memerlukan pertolongan orang lain untuk hidup. Sekiranya seseorang itu hidup bersendirian tanpa orang lain, sudah pastinya hidupnya akan menghadapi masalah.
Peribahasa “Seperti mencurah air ke daun keladi”Maksud tersuratnya ialah jika kita mencurah air ke atas daun keladi sudah tentulah daun keladi itu tidak basah dan tidak meninggalkan kesan.
Maksud tersiratnya ialah seseorang yang diberi nasihat itu tetapi tidak memanfaatkan nasihat itu untuk mengubah atau membaiki sikapnya.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim
Saya mendapati bahawa masih terdapat pelajar yang menghadapi masalah untuk memahami maksud sesuatu peribahasa. Hal ini menyukarkan mereka untuk menjawab soalan peribahasa terutamanya dalam Soalan Tatabahasa SPM dan juga STPM. Sebenarnya soalan peribahasa ini sudah dipelajari oleh pelajar sejak sekolah rendah lagi dan diuji dalam soalan PMR hinggalah soalan STPM. Selain itu, peribahasa juga perlu digunakan oleh murid-murid dalam penulisan karangan mereka untuk memantapkan karangan.
Saya mencadangkan agar murid-murid memahami maksud peribahasa tersebut dari segi maksud yang tersurat dan kemudian kaitkan dengan maksud yang tersiratnya. Kebiasaannya maksud tersurat itu berkaitan rapat dengan imej alam dan kehidupan masyarakat Melayu lama/tradisional. Kemudian maksud tersiratnya pula berkaitan rapat dengan budaya hidup masyarakat Melayu zaman dahulu. Kalau dilihat pada peribahasa-peribahasa yang selalu disebut dan digunakan, sudah tentu peribahasa tersebut menggunakan perkataan-perkataan yang merujuk kepada imej alam dan berada di sekeliling masyarakat Melayu lama. Sebagai contohnya, perkataan-perkataan seperti rebung, buluh, aur, tebing, pembetung, parang, pekasam, daun keladi, dan sebagainya, memang berkait rapat dengan kehidupan masyarakat Melayu tradisional.
Saya akan memberikan contoh tentang cara bagaimana hendak menggunakan teknik ini berdasarkan peribahasa yang biasa kita gunakan. Oleh itu, murid-murid hendaklah mencuba cara ini untuk mendapatkan maksud peribahasa yang lain. Kalau perlu, murid-murid haruslah berbincang dengan guru-guru Bahasa Melayu untuk mendapatkan penerangan yang lebih jelas.
Peribahasa “Melentur buluh biarlah dari rebung”Maksud tersuratnya ialah buluh mudah dilentur atau dibentuk kalau masih muda atau peringkat rebung, tetapi kalau buluh sudah tua atau matang, sudah tentulah sukar untuk dilentur lagi.
Maksud tersiratnya pula ialah sekiranya kita hendak mendidik anak-anak, eloklah pada masa mudanya kerana pada peringkat ini mereka masih mendengar kata tetapi kalau sudah dewasa baru hendak dididik sudah tentu perkara itu menjadi sukar mereka sudah tidak mahu mendengar kata lagi.
Peribahasa “Bagai aur dengan tebing”Maksud tersuratnya ialah pokok aur atau pokok buluh kecil yang ditanam atau tumbuh di tepi tebing parit atau sungai memberikan kebaikan kepada tebing itu, iaitu tidak mudah runtuh kerana akar aur itu mencengkam tanah di tepi tebing.
Maksud tersiratnya pula ialah seseorang itu memerlukan pertolongan orang lain untuk hidup. Sekiranya seseorang itu hidup bersendirian tanpa orang lain, sudah pastinya hidupnya akan menghadapi masalah.
Peribahasa “Seperti mencurah air ke daun keladi”Maksud tersuratnya ialah jika kita mencurah air ke atas daun keladi sudah tentulah daun keladi itu tidak basah dan tidak meninggalkan kesan.
Maksud tersiratnya ialah seseorang yang diberi nasihat itu tetapi tidak memanfaatkan nasihat itu untuk mengubah atau membaiki sikapnya.
Oleh Cikgu Mohd Khir Kassim